Eredetiség
Melyiket vegyem meg ?
(avagy az "eredeti – utángyártott" alkatrészválasztás dilemmája)
Ez a kérdés csak a teljes valóság megismerése után válaszolható meg. Kevésbé ismert, hogy a kisgépgyártással foglalkozó cégek a legritkább esetben gyártanak gyújtógyertyát, szűrőket, olajokat, elektronikus egységeket, golyóscsapágyakat, szimmeringeket, valamint láncfűrészekhez és motoros kaszákhoz karburátort. Ezeket az általuk meghatározott elvárásoknak megfelelően úgynevezett "elsőbeszállítók" gyártják.
Akkor mit is jelent az, hogy "eredeti gyártású" alkatrész?
Általánosan elfogadott, hogy azokat az alkatrészeket tekintjük eredeti gyártású alkatrészeknek, amelyek minden vonatkozásban, minden paraméterében megegyeznek azzal, amelyeket első beszerelésként használtak. Ezeket az alkatrészeket a kisgépet gyártók általában saját kereskedelmi csatornáikon keresztül hozzák forgalomba. Az alkatrész dobozán, csomagolásán ilyenkor leggyakrabban az "OEM (Original Equipment Manufacturer)", "Original-Ersatzteile", vagy "Genuine Spare Parts" jelöléssel találkozunk, de előfordul "Ricambi Originali", esetleg "Pieces de Rechange d'Origine" felirat is, természetesen az adott kisgépgyártó logójával együtt.
Például egy gyújtógyertyát készítő cég számtalan típusú gyújtógyertyát készít, ugyanazt a teljesen közönséges gyújtógyertyát megvehetjük akár egy benzinkútnál is, vagy a kisgépgyártó alkatrészellátó hálózatán keresztül is eredeti gyártóműi felirattal és logóval. Mindkét gyertya garantáltan ugyanaz, de a csomagolás és az ár nem egyező. Ennek okán a "mezei" csomagolású gyertya semmiképpen nem tekinthető utángyártottnak.
Az "original" alkatrészek árai méltánytalanul magasnak tűnnek. Ennek több oka is lehet. Egyrészt, mire az alkatrész a gyártósor végéről a felhasználóhoz kerül, sok kézen megy keresztül, mindenütt van raktározási, szállítási költség, és mindenki ráteszi a saját hasznát.
Általánosan elfogadott, hogy azokat az alkatrészeket tekintjük eredeti gyártású alkatrészeknek, amelyek minden vonatkozásban, minden paraméterében megegyeznek azzal, amelyeket első beszerelésként használtak. Ezeket az alkatrészeket a kisgépet gyártók általában saját kereskedelmi csatornáikon keresztül hozzák forgalomba. Az alkatrész dobozán, csomagolásán ilyenkor leggyakrabban az "OEM (Original Equipment Manufacturer)", "Original-Ersatzteile", vagy "Genuine Spare Parts" jelöléssel találkozunk, de előfordul "Ricambi Originali", esetleg "Pieces de Rechange d'Origine" felirat is, természetesen az adott kisgépgyártó logójával együtt.
Például egy gyújtógyertyát készítő cég számtalan típusú gyújtógyertyát készít, ugyanazt a teljesen közönséges gyújtógyertyát megvehetjük akár egy benzinkútnál is, vagy a kisgépgyártó alkatrészellátó hálózatán keresztül is eredeti gyártóműi felirattal és logóval. Mindkét gyertya garantáltan ugyanaz, de a csomagolás és az ár nem egyező. Ennek okán a "mezei" csomagolású gyertya semmiképpen nem tekinthető utángyártottnak.
Az "original" alkatrészek árai méltánytalanul magasnak tűnnek. Ennek több oka is lehet. Egyrészt, mire az alkatrész a gyártósor végéről a felhasználóhoz kerül, sok kézen megy keresztül, mindenütt van raktározási, szállítási költség, és mindenki ráteszi a saját hasznát.
A másik, talán még lényegesebb ok az, hogy a gépgyártók nem abban érdekeltek, hogy a márka vásárlói a gépet akár évtizeden felül is üzemben tartsák, hanem abban, hogy erre a korra akár a sokadik ugyanolyan márkájú kisgépüket cseréljék ki a legújabbra. Sajnos a mesterségesen magasan tartott alkatrész árak ebbe az irányba terelik a vásárlóközönséget.
A kisgépgyártók a nagy piaci verseny ellenére mégis magasan tudják tartani a pótalkatrészek árát, ennek egyik módszere az, hogy a mással ki nem váltható alkatrészek esetében megtiltják az elsőbeszállítónak az adott alkatrészek pótalkatrész-piaci forgalomba hozatalát. Ilyenkor csak a saját csatornáin keresztül szerezhető be az alkatrész OEM jelzéssel, de a gépgyártó által meghatározott (magas) áron.
Az "elsőbeszállítók" az adott gépgyártóknak szállított, és OEM (Original Equipment Manufacturer) jelzéssel forgalmazott termékeik mellett általában jelen vannak az úgynevezett „aftermarket (utángyártott)” piacon is.
Az "elsőbeszállítók" az adott gépgyártóknak szállított, és OEM (Original Equipment Manufacturer) jelzéssel forgalmazott termékeik mellett általában jelen vannak az úgynevezett „aftermarket (utángyártott)” piacon is.
A pótalkatrész piacon körülnézve azt is láthatjuk, hogy ugyanazt az alkatrészt ugyanahhoz a kisgéphez több gyártó is kínálja, nagyon eltérő minőségben, és nagyon különböző árakon.
Ha egy régóta piacon lévő speciálcég kínálatának csúcsán álló dugattyúgarnitúrát vásárolunk, a számla biztosan borsos lesz. Szélsőséges esetben nem kizárt, hogy a nem eredeti gyártásúként vásárolt dugattyúnk jobb minőségű lehet, mint amivel eredetileg szállították kisgépünket. (És nem feltétlenül drágább, mint amit OEM jelzéssel kapnánk.)
Létezik tehát kitűnő minőségű utángyártott alkatrész is, elsősorban az elsőbeszállítók úgynevezett ekvivalens termékei lehetnek ilyenek.
Sajnos, van másik véglet is, mert léteznek nagyon silány minőségű utángyártott termékek. Ennek kiszűrésére egyre hatékonyabb piaci mechanizmusok működnek. A rossz minőségű alkatrész termékek egyrészt a fogyasztóvédelemhez érkező bejelentések formájában kerülhetnek a figyelem középpontjába, de modern világunkban hatékony eszközzé váltak a közösségi oldalak által nyújtott széleskörű információ megosztási lehetőségek is.
Leghatékonyabb szűrő azonban a felelős piaci magatartás követése és betartása a forgalmazói körökben. Ugyanis nem érdeke egyik vállalkozásnak sem cége jó hírnevének lejáratása néhány silány minőségű utángyártott alkatrész-termék miatt. És akkor még nem beszéltünk a minőségi reklamációk kezelésének egyre borsosabb járulékos költségeiről sem, mely az ismételt szállítási és egyéb kártalanítási kötelezettség, valamint a vevőkör elriasztása miatti forgalomcsökkenés formájában ölthet testet.